• Dicken

Hasch mannen, hasch

Hade ett möte i Gtb förra helgen och passade på att göra en liten kort weekend av det. Inte varit i centrala Göteborg på många år så tänkte att det kunde vara ok att slå ihjäl lite tid en kväll med lite mat och dryck i staden innan mitt tilltänkta möte dagen efter. Man är nere här ett antal ggr per år men då är det bara in och ut samma dag för att hämta bilar i hamnen. Nu var det för att softa av lite.


Lämnade Sthlm vid 12 på Fredagen och körde ner på fyra timmar och en kvart så jag räknade med att ha rätt bra med tid för en promenad i staden redan samma dag. Resan ner visade sig vara den lätta delen. Jag hade två gps er tillgängliga men vad hjälpte det när jag väl kom in i Gtb och hela jävla staden såg ut som en bomb slagit ner och varenda gata var ett provisorium. Fanns inte en Gps i världen som gjorde någon nytta nu.


Det tog mig en och en halv timme att lyckas komma fram till hotel parkeringen. Den största anledningen till att jag blev så försenad var att jag missade en avfart innan en tunnel som var 1,5 km lång och kunde inte vända förrän jag kom ut på andra sidan. Utöver det så var det kö hela vägen tillbaka genom tunneln för att polisen hade nykterhets och körkortskontroll i bästa rusningstid på en Fredagseftermiddag i andra änden på tunneln. Jag var så jävla arg att jag kokade när jag fick kasta bort en och en halvtimme som var vikt åt min tid på stan.


Efter en snabb dusch och en singelmalt på rummet så började jag leta efter ett ställe att käka på. Hyfsat fullt överallt då många krogar var nere på 50 % kapacitet för att hålla avstånden och utöver det så börjar folk kröka direkt efter jobbet eftersom man tar sista beställningen 19,30 och 20,00 skall glaset vara urdrucket.


Jag hittade till slut ett bra ställe med ok mat och bira så kvällen var räddad. När kl blev 20,00 och det var slut på det roliga tänkte jag promenera vidare för att se mig omkring. Jag kom inte längre en 50 meter så kom det första ungdomsgänget fram och frågade om jag ville köpa droger. Grabben och hans kompisar kan inte varit mer än 15-17 år. Jag rundade snorungen utan att svara och gick vidare.

Efter 300 meter till blir jag tvungen att gå igenom en annan folkmassa med merparten nysvenskar och mörkhyade figurer. Samma sak igen, hasch mannen, hasch. Nu började jag fan ruttna och plockade fram telefon för att kolla vägen tillbaka till hotellet. Hade inte ett skit lust att gå vidare utan nu kände jag att jag bara ville hem.

Var nu bara 200 meter från hotellet när ytterligare ett gäng ungar kommer mot mig som jag måste passera och här får jag även kasta mig åt sidan då en av grabbarna höll på att köra på mig med en elspark. Ännu en gång, hasch, bra hasch!


Nu var jag så jävla less på skiten att om jag inte hade druckit så mycket som jag gjort hade jag lämnat stället samma kväll. Så sur som fan på allt vad Göteborg hade att erbjuda en Fredagskväll så låste jag in mig på rummet med lite godis och läskeblask för en kväll framför teven.


Jag trodde jag skulle börja lipa när teven inte hade mera en tre kanaler eftersom det var knas med nätverket i huset. Bra jävla flyt en Fredagskväll!


Jag var den första som checkade ut på Lördagsmorgonen. Ville bara bort från alla ungar som sålde droger var hundrade meter och kaoset som var i och med att man har vänt upp och ner på hela staden med byggen. Jag hatar droger och jag hatar folk som säljer de. Jag kan även säga att om det inte bara var en ren slump denna kväll så var det betydligt mera människor av utländsk härkomst i Gtb än jag någonsin sett i Stockholm. Jag rör mig ganska ofta ute i centrala Sthlm men jag kan med handen på hjärtat säga att det inte är samma mängd droghandlare och andra mystiska figurer som cirkulerar i centrala Sthlm. Eller hade jag bara otur just denna kväll i Gtb? Jag hoppas det men jag är rädd att så kanske inte är fallet. Jag är för min egen del klar med centrala Gtb för en överskådlig tid framåt. Kände på något vis också att polisen som hade skapat 1,5 km bilkö med sin körkortskontroll dagen innan kunde lagt sin tid på att ta itu med packet på stan istället så kanske min kväll hade sätt annorlunda ut.


Dagen efter vart i alla fall klart bättre. Besökte Marstrand och det var en höjdare så jag tänker ta knarren ner dit i sommar igen för ett lite längre besök och ta mig tid med en kall pils i sommarvärmen.



Blir en repa ner hit till sommaren och käka en räka. Hade galen tur med vädret och bilden skulle lika gärna kunnat vara tagen i Juli än slutet på Februari


Mötet dagen därpå blev inställt så efter mitt besök på Marstrand började jag rulla hemmåt. Det är väldigt sällan jag har tid över att stanna och besöka gamla kompisar under mina resor men den här gången var det äntligen rätt tajming. Mannen var hemma och jag kom upp rätt väg söderifrån.


Har känt Lasse Strandheim sedan jag var 18 år då jag träffade honom på en bilskrot i Las Vegas första gången. Mannen har byggt upp en bilsamling som får vilken raggare som helst att blekna. En levande legend i 50 tals bilsvängen och hans collection är fan helt vrickad. Alla 58 top of the line i cab version samtliga renoverade i nyskick. 59 Adventurer cab som jag också ägt en gång men kom aldrig i mål med. 59 Dodge Custom Royal cab i nyskick. Suck!


Nu är Lasse en die hard 50 tals man och eftersom nu bilarna börjar bli klara så måste miljön runt de snyggas till. Hela stället byggs om till femtiotals dealer stuk enligt gamla foton och vykort. Fullstora Cadillac neon skyltar renoveras, möbler och inventarier handbyggs för att se rätt ut. Jag kan fortsätta ett bra tag till.


Renovering av bilarna gör han helt själv och han har till och med börjat göra lackeringar själv också. En mera självlärd gubbe tror jag inte jordklotet har skådat. Tyckte det var dyrt att lämna bort automatlådor till sina bilar så han började läsa på själv och riva i de så nu renoverar han de själv också.


Vi hade vansinning mycket att snacka om och ta ikapp men som vanligt så räckte inte tiden till men man åker inte oberörd härifrån om man är det minsta intresserad av raggarbilar och 50 tal. Detta kommer bli det värsta landet skådat när det blir klart av 50 tals nostalgi.



Sug er er folks! Bara det bästa av det värsta av låg produktionsbilar. För mig är dessa bilar värda 10 ggr mer än någon gammal Ferrari eller Porsche utan linjer och former alls oavsett vilken gammal racerförare som kört den. 59 Desoto Adventurer cab ( ej på bild ). Tillverkad i 97 exemplar. Hur många finns kvar? Biljäveln är det vackraste som någonsin skapats och det kanske finns en handfull kvar på planeten. Den skulle vara värd 100 miljoner om det skulle vara rätt. Det ger man för någon gammal Ferrari som någon mupp rattat på någon bana en gång i tiden. Någon gång kanske marknaden vaknar upp men det har vi sagt länge.


Veckan som gått


Tja vart skall jag börja. Det som jag trodde var något av en ljusning och lite struktur visade sig bara vara en hägring. Måndag morgon och hela gården proppfull igen av nya bilar. Fredagen förra veckan blev något av en bom dag då frakterna hade knasat och vi stod helt stilla med 4 bilar. Nu kom de delar vi behövde för att komma vidare med de vi inte fick ihop och sedan står det fyra nya på gården innan man hinner få i sig fikat två dagar senare.

Jag skall inte klaga o gnälla men som vi haft det sista tiden har vi under 25 års tid aldrig haft det.

Är detta något slags bevis på det jag tjatat om tidigare om kompetens och engagemang.

Förmodligen har mängder av Ram ägare som köpt bilar på div stora fina firmor märkt att den service och kunskap som de trodde följde med i köpet tyvärr inte finns där när motorlampan börjar lysa och därmed söker sig till andra verkstäder för hjälp. Någonting är det för så här har det aldrig varit tidigare.


Byta snurra i en 1500 bensinare är inte mindre jobb än att plocka ur en 3 nolla. Ett jäkla göra och det enda positiva är att tråget är utformat på ett sätt så det går att lyft ur maskin utan att flytta lådan bakåt. Att sedan riva en motor som gått över 20,000 mil med nerkörd kam är likvärdigt med en helrenovering om man skall kunna lämna garanti på arbetet. Där ryker 30 timmar till plus material så hela jobbet går loss på minimum en hundring innan det fungerar som det skall igen.

Begagnade Hemis är en bristvara och vem vill pröjsa 35 lappar för en begad snurra som gått 15,000 mil med en månads garanti från skroten? Ett problem, helt klart.



Om någon driftig gubbe kunde börja göra iordning 5,7:or till rätt kurs skulle han kunna sälja hur många som helst. Det rullar en hel del i vårat land och fler och fler har börjat bli riktigt hängiga. Många ger upp pga att rullarna på lyftarna går ner på kammen och då måste allt isär ändå.


Etanolfarsen rullar vidare


Ytterligare en bil från AGT och Fordonsmäklarna med ett icke fungerande etanol kit monterat. Denna gång har man faktiskt kostat på sig en etanolsensor. Tyvärr fungerade inte resten av grejorna så bilen klarade ingen som helst extra inblandning av etanol i bränslet utan att motorlampan tändes och bilen blir svårstartad och går illa.

Så ut med skiten och dit med vårat eFlexfuel system och med 50 liter etanol i tanken och en provkörning på 5 mil så har vi ännu en bil som fungerar och kan kallas flexfuel på riktigt.

Man måste ha kört en herre jösses massa fina WLTP tester eftersom man uppenbarligen har flera olika fabrikat av konverterings satser som är godkända. Att de sen inte fungerar är tydligen inte relevant alls.



Ännu en kund som vill köra på etanol för att bidra till bättre miljö och mindre utsläpp. Skräpet som satt monterat har aldrig fungerat och är det inte märkligt att dekalen som identifierar produkten är borttagen. Att det sedan inte fanns en tempgivare för kallstarter är en annan historia, tänkte inte på det...


Luftfjädringskarusellen


Vi blev nästan klara med alla bilar som har haft havererad luftfjädring. Nu är det soprent med original luftbälgar bak både i US och EU så se för fan till att inte köra sönder flera på ett tag nu.



Veckans skörd av trasiga luftfjädringsgrejor. Det enda vi kan få tag på nu är hö fram sen är det backorder så långt ögat når. Får lappa med plåster nu om du kör sönder




Jycken är fortfarande sur som fan och vill inte gå på riktig promenad eller något. Rök ihop så in i helvete med en riktig bulldog i hundgården häromdagen så jag vet inte riktigt vad som är på g.

Skit samma jag tar en Mackmyra framför brasan själv tills han blir på bättre humör,



Ny vecka till ända och mitt besök hos Lasse Strandheim förra helgen gjorde så jag fick värsta 50 tals vibbarna så nu är det bara 50 tals och rockabilly musik som gäller ett tag. Tror den bästa konsert jag sett någonsin var Brian Setzer när han lirade på München bryggeriet för en jäkla massa år sedan och turnén Rocka billy riot. Galet bra och den här stänkaren är fan bland det bästa de gjort.


Cheers fan!







167 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel