• Dicken

Old fashion är bäst


Jag får givetvis köra mycket bilar av senaste modell då vi monterar fartbegränsare på många av de bilar som kommer in. Jag vet fan inte om jag börjar bli gammal eller så är jag bara funtad med att de grejor som jag vet funkar är något man inte ska ändra på. Jag for i min karriär runt som ett torrt skinn under en 10 års period och letade gamla raggarbilar och delar i USA. En 74:a Chev pickis med 454 i var draghästen och gjorde utan problem jobbet och tog mig runt hela västra US i flera ggr om. På den tiden slet man ur ac kompressorn för att den satt i vägen när man skulle göra något på motorn och den funkade inte i alla fall när gasen läck ut. Mindre fläktremmar som skulle snurra och gå av blev det med. Vi körde ibland över 100 mil per dag och hade inga problem när det var 40 grader i öknen, man vevade bara ner rutan. Framsoffan var klädd i vinyl och sittställningen gick inte att justera mer än fram och tillbaka. Ratten satt där den satt och så även pedalerna. Jag måste ha kört den över 50,000 mil därborta under åren och gick totalt igenom 3 motorer. Den värsta smällen var när jag släckte ner hela motorvägen utanför Cleveland Ohio men den berättelsen tar jag en annan gång.


När jag kör alla dessa nya bilar så fattar jag inte vad man skall ha alla jäkla finesser och uppfinningar till. Silveradon är värst. Jag hatar när det är massa siffror och annat dravel i framrutan som skymmer sikten. Backspegeln är en filmkamera som avspeglar det jag har bakom på ett sätt som är helt obegripligt, vad är det du inte ser i en spegel? När jag skall byta fil så vill inte bilen och kringlan börjar säga emot. När jag skall parkera och kommer för nära något så börjar sätet morra som om man släpper en gigantisk brakskit. Sidospeglarna blinkar o har sig om det kommer upp någon på sidan och jag kan själv inte välja när jag skall sätta på och stänga av helljuset!


Nä fy fan! Allt detta är inget för mig och jag är inte ett skit intresserad av att betala en krona extra för allt som inte är något annat du bara ska ha för att kunna skrävla för grannen.



Från A till B på ett sätt som är enkelt och problemfritt och inte kostar en förmögenhet


Min gamla 74:a var helt perfekt och när den stannade uppe på vägen genom Grand Canyon så kunde jag själv krypa under och tejpa ihop sladden till trevägs ventilen för bränslet ( två tankar ) som hade ramlat ner och brunnit av mot avgasröret. Jag tankade den full, bägge tankarna för 40 dollar på den tiden så det gjorde inget om den drog 3-4 lit milen med lass.


Nu borde jag egentligen vara den sista som sitter och spyr galla på nya bilar och framför allt Ram trucks men det börjar fan gå för långt. Jag skulle givet i dagsläget inte byta ut komforten och ekonomin i min 2014 ECO mot Chevan men jag tror att 2014 är brytår för mig och mera prylar och extra grejor som tillverkarna hittar på för att kunna ta betalt för. Skulle jag få för mig att köpa en ny truck så blir det förmodligen en Big Horn modell eller liknande. Klarar man inte av att köra bil utan alla dessa svindyra extra varningslampor, morrande säten och massa skit i rutan som skymmer sikten så är det bättre att inte köra bil alls. Vart har den egna kontrollen av fordonet tagit vägen? Kommer folk i framtiden inte själva att kunna se åt sidorna och bedöma när det är rätt läge att byta fil? Nä, gamla grejor som fungerar och ger mig en känsla och kontroll av att själv klara av att hantera min bil i olika situationer är bäst.


Fullt lass i vilda västern och på väg till LA för att lasta av. 57 Adventurer coupe gick till någon gubbe i Avesta om jag kommer ihåg rätt. Hittade den lite norr om ufo staden i New Mexico. Sköt däck som pop corn på både bil och släp i värmen. Förmodligen tog farten livet av sulorna med då man sällan var under 110 km/h på interstaten.Sen valde även pluskan däcken på den tiden och billiga beggat var alltid bättre än nya. Notera skjortan i som är klämd i överkanten på bakrutan, funkar perfa för att få lite skugga o hålla värmen ute. Vilka tider...



Lite fränt och börja rota i gamla bilder och hittade även en på min första Ram / Cummins.

En 92:a med enkelhytt 2wd och manuell. 180 original hp. Betalade en förmögenhet för den tyckte jag när jag köpte den för 11,000 dollar. Uppställd rotorpump och rök så in i helvete innan turbon började spola men vred dubbelt så mycket som min gamla 454:a och tog hälften av bränslet.


Körde den nog ca ett eller två år i US innan jag tog hem den någon gång runt 1994. Ren mardröm att besiktiga och detta var tiden innan EU och mer eller mindre omöjligt.

Såldes till en äldre snubbe i Norrland som sa att det var den bästa bil han någonsin haft. Vet faktiskt inte om den fortfarande rullar och vart.



Veckan som gått


Började inte så jäkla bra eftersom jag inte kunde låta bli att hänga med dottern och åka motorcykel i skogen 2 minusgrader med för lite kläder i Söndags och vaknade i Måndags rätt paj. Ont i halsen och snorig och hängig som fan. Höll mig borta från jobbet enligt Tegnells anvisning så det har mest blivit papper och ett och annat skubb gjort.


Vi fick in en 03:a som hade uppenbara startproblem och vi kollade upp pump och railtryck som var ok innan vi tycket det var dags att plocka ur spridarna för kontroll. Det blev till att dra i handbromsen när vi plockat av ventilkåpan. Jag har bara sett en enda motor som sett värre ut en denna. Tyvärr bara att ringa kunden och berätta att han betydligt större problem än bara spridarna. Att maskin gick och lät som den gjorde är otroligt men säger lite om vilka odödliga maskiner vi jobbar med. Bilderna talar för sig själva..


Det är förmodligen flera orsaker som gör att det ser ut som det gör. Dålig turbo, dåligt skötta oljebyten, kolvringar, överhettning, svårt att säga men vi sa stopp och rekomenderade kunden att leta rätt på en ny snurra. Vi hade en lika dan för ca 7-8 år sedan som även hade gått ner på veven och det gick bara inte att få rent maskin invändigt ordentligt. Det var som om man smällt ner en hink kalltjära i blocket. Vår motorverkstad körde maskinen i tvätten under en vecka och bytte tvätt medel 3 ggr och det blev i alla fall inte rent. Går denna 10 mil eller 100 mil till innan det slår stopp är omöjligt att säga.



Slimmad 3500:a


Vi byggde iordning ett par stycken 3500:or för några år sedan där kravet var maxlast men inga dubbla bakhjul. Att hitta däck som klarar belastningen var inte helt enkelt men Rickson som var populärt innan den stora mängden med kina fälgar kom klarade att ersätta de dubbla hjulen med sina 19,5:or.


Kunden till denna var tvungen att ha smalaste möjliga bil för att komma under sandfållorna så vi monterade 19,5:orna direkt på navet i bak och tog bort adaptern i fram och sim salabim blev trucken 30 cm smalare. Vi gjorde även aluminiumflaket klart i US innan bilen kom hit. Blev halva kostnaden mot att göra det här. När kommer snön?



Batteribil och andrahandvärde


Läser om den supersnabba elektrifieringen av bilparken som pågår nu och ser inte riktigt ekonomin i det alls. För mig är det absolut avgörande att det blir ekonomi i att köpa och äga en laddbar bil utan förbränningsmotor. Finns det inte klart fördelaktig ekonomi i det så tror jag aldrig att det kommer att bli som våra politiker hoppas.


Lite siffror från en välrenomerad biltidning.


( Man ser en värdeminskning på en 3 år gammal batteribil med ca 45%

( Inköp och bilkostnad driftkostnad under en 3 års period 6000 mil är ca 40 kr / mil beroende på modell och då ha man inte tagit med värdeminskningen


Jag behöver och vill inte läsa mera. Det är sån galen hysteri nu och jag tror att det kommer att dyka upp gigantiska problem med råvaror till batteritillverkningen och sedan kunna hantera batterierna på ett cirkulärt sett när de är slut. Jaga containerbåtarna istället som kör på bunkerolja och obefintlig efterbränning. Fixa en sån skuta så har man ersatt 100,000 bilar med förbränningsmotorer.



Fredag o helg!


Nä nu får det fan vara bra med bilar o grejor. Jag ska piffa upp mig till en jul fest med ett antal gamla hojåkande gubbar. Får ta ett par stänkare och blåsa ut snuvan och kliva i civilkläderna. Kan inte bärga mig för att få reda på hur en av gubbarna på sista resan vi gjorde i Sept ringde från sjukan 10 mil bort från vårat hotell och fattade inte hur han hamnat där.


Nöffe, fram med biran så gör vi helg!



Idag kör vi en riktig röjare från min granne i LA när jag bodde där. Cesar Rosas i Los Lobos bodde i huset bakom mig och jag höll på att bli tokig på hans mexikanska fester med sina homeboys som inte slutade förrän vid tretiden på morgonen när man skulle upp o jobba dagen därpå.


Den här gör han jävligt bra i alla fall


Cheers fan!













129 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla