• Dicken

Räservecka

I och med att jag jobbade hela Lördagen så kom jag ikapp lite med alla bilar som vi stångats oss blodiga med. Rivstart på Månd morgon och jobbat på som satan för att komma igenom högen. Vi fick ( förmodligen ) klart två av de värsta och fick tid att provköra de runt 15 mil vardera så det kändes som om vi till slut begrep vad som verkligen hade hänt med bilarna.


Jag tror jag nämt det förut men den ECM som sitter i 3 nollan och hur hela felkods systemet är uppbyggt är inte helt optimalt. Vi har flertalet ggr jagat fel på givare som kodat men eftersom de ligger i linje med varandra så är det inte alltid så att om kamlägesgivaren ger felkod att det är den som är problemet utan det sitter tex i tempgivaren för EGR:n. Kan få den bäste på villovägar, tro mig.



Kund från Katrineholm som fått MM3 monterat. Värsta Musse pigg prylen på taket. Någon Australisk historia som man fäller ut som ett stort camping tält med stegar o grejor. Hade varit fränt och se den utfälld. Äkta vildmarks gubbe.


Vi har i åratal jobbat med GoRhinos grejor och vi hade aldrig en enda sändning som kom fram utan skador. När KW tog över för några år sedan så sa jag åt de att det första de måste göra var att se till att de lär sig emballera grejorna i US så de kommer fram oskadade. Tror ni budskapet gick fram?




En trippel bedbar är en jäkla massa delar och hälften av rören var skadade. Grejorna var lindade i gladpack och ägg kartong liknande skydd och kartongerna klart undermåliga så det är bara att returnera hela skiten. Tanken var även att det skulle monterats 6 st 20 cm LED strålkastare som totalt väger uppåt 15 kg tillsammans. Det finns inte på kartan att materialet skulle hålla för belastningen när det börjar vibba. En bedbar för 23 lappar som man inte kan montera ett par strålkastare på, hmmmm... Bra smed som jobbar i rostfritt sökes!



Missade att ta med de här bilderna på värmepaketet vi bytte på 03:an förra veckan. En sida hyfsat öppen och andra sidan nästa helt igensatt. Alltid fränt o kolla inne i grejor så man fattar vad det är som hänt. Var jag grabben som plockade sönder mina leksaksbilar, yep!


Årets skämt


Vi är som bekant i etanolkonverterings branschen och har mängder av kunder som köpt sina bilar hos en av de två stora sk auktoriserad leverantörerna som börjar på A. De har i sin tur återförsäljare på ett par ställen i Stockholm och en som börjar på Fordon som säljer Ram trucks hej vilt.


Kunden hade varit på återbesök så många gånger hos säljaren med sin bil att han tappat räkningen. Den gick bara inte att köra på etanol överhuvudet taget. Inte ens en inblandning av 50% gick att köra på. Motorlampan tänds och bilen gick väldigt illa. Efter många samtal till återförsäljaren så ber man kunden koppla ur sitt etanol system och invänta besked. Det var 4 månader sedan. Återförsäljaren hade till och med gått ut med ett massutskick till de kunder som köpt deras bilar där man rekommenderade att koppla ur systemet i förebyggande syfte eftersom man hade uppenbara problem även på körning med ren bensin. Det ryktades om brända ECM:er och till och med maskiner som hydrat och knäckt stakarna.


Vår kund ruttnade till slut och kontaktade oss för att ta bort det som satt där och koppla in vårat eFlexfuel system. Vi blev inte ett skit förvånade över att kunden hade haft de problem som han hade efter en snabb titt under huven. Till råga på allt så drog bilen runt 2 lit milen på ren bensin.

Det som satt monterat på bilen var inget annat än rena sopor. Hur detta kan ha blivit godkänt alls är helt sjukt och detta är en historia som jag kommer gå in djupare på inom kort. Politik och etanol och vad våra beslutsfattare anser vara det viktigaste med etanolen och vad som är godkänt eller inte.


Det som satt på bilen hade ingen som helst reglering av spridarna alls eftersom det inte ens fanns ett urtag i kablaget för en etanolsensor, det fanns helt enkelt ingen. Systemet gjorde endast en enda sak, möljade in bränsle i tid och otid och satte bilens ECM i ett läge där den inte visste hur den skulle reglera. Hur styrdonet kan vara märkt med CE och TUV är även det ett skämt. Kapslingen av elektroniken var lika bra som en te sil och hur den även blivit klassad för elektromagnetism är även det en god fråga. Som sagt mer om detta senare.


Att vi blivit ned stängda för att utföra etanolkonverteringar med riktiga tester och det bästa systemet marknaden erbjuder är sjukt när man ser den här skiten och hur man vräkt ut bilar med det här systemet från de sk stora auktoriserade importörerna. Men detta är fullkomligt ointressant för de som sitter bakom skrivborden och bestämmer så länge man har presenterat fina papper på allt. Tänk om de kunde lägga två fingrar i kors för att se hur det ser ut i verkligheten. Miljön är det minst viktiga och kommer helt klart i andra hand för de som sätter spelreglerna just nu.


Just kört en 2021 ECO till fjällen och jag kan inte annat säga en att det var en ren njutning. Det är så låg ljudnivå i bilen att det är helt otroligt. Blåtands högtalaren och mick för samtal är överlägsen den äldre generationen. Små saker men som jag uppskattar. Maskin är helt klart bättre klipp i en de gamla så här är ett lyft också. Två delade luckan bak såg jag som en gimmick men fan va bra när man ska lägga in prylar på flaket utan att behöva kröka rygg och man kan till och men öppna den med fjärrkontrollen.




Well folks nu stänger vi butiken för veckan Jycken har varit på villovägar några dagar men är nu tillbaka lika hungrig som alltid. Vankas det käk så kommer hans skrynkliga tryne alltid fram under bordet. Hur kan man inte dela med sig av sin mat när det dyker upp ett fejs som detta??




Vi river av en gammal röjare med Mike Ness som passar in på temat för en ny 2021 ECO. Tänk inte två ggr på skatten, kör bara om du vill ha en ny 3 nolla med komfort som är magisk. Don`t think twice!


Cheers fan !






258 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel