• Dicken

Ser ljuset i tunneln

Lyckats att komma igenom så pass mycket problem bilar att vi faktiskt lyckats skapa en struktur i schemat. Från att ha varit fullkomlig kaos till något som kanske till och med fungerar.


Tanken var att hinna jobba lite med vår nya plattform för hemsidan men det har blivit framflyttat hela tiden vilket gör att den sidan som är uppe nu blir mer och mer inaktuell.


Problemen med reservdelar har gjort att vi nu kör leveranser baklänges. Vi har börjat sälja grejor till vår största leverantör istället för dom till oss. Har ett par sändningar i veckan från US nu och det är enda sättet att hålla karusellen igång. Handlarna säger även att det är så svårt att få tag på nya bilar nu att man börjar prata om att släppa ut 2022 tidigare eftersom man helt enkelt inte kommer kunna leverera som tänkt detta är.


Coronarestriktioner

Ska man skratta eller gråta åt våra beslutsfattare. Efter ett år med dödstal som är de högsta i norra EU så har man helt plötsligt kommit på att munskydd kanske fungerar för att lindra smittan. Resten av världen har haft det mer eller mindre obligatoriskt men här har det tagit ett år för de som vet vad det handlar om att fatta detta. Det absolut enklaste och billigaste sättet att göra något som faktiskt fungerar har man skjutit på i ett helt jäkla år! Får tacka högre makter att dessa människor inte arbetar utanför sin skyddade verkstad och i näringslivet.


Svenska

Att kunna tala svenska är ett bra sätt att göra sig begriplig på. Åtminstonde där jag bor och driver min verksamhet. Jag har så många ggr nu när jag ring olika ställen helt enkelt inte begripigt vad de som sitter i andra änden säger. Kan vara vårdcentralen, fraktfirman eller någon annan kundmottagare som man vill lägga en beställning till eller ha en enkel fråga till. Det går fan inte att begripa vad de säger trots att man bett de upprepa saken 2 ggr. De klarar helt enkelt inte att tala svenska på ett sätt så man fattar vad de säger.

Lika dant när UPS gubben kommer in o lämnar grejorna och det saknas ett paket. Finns inte på kartan att han talar svenska. Arabiska eller ryska hade fungerat men inte svenska för att få reda på varför vi inte fått alla paket.


Så i sann Boulder anda så har vi nu satt upp en skylt på dörren vad som gäller. Huruvida de som läser den begriper vad det står är nog inte troligt när de inte ens förstår vad vi säger eller talar svenska själva. Hur fan har det blivit så här? Jag vet varför men det skall man ju inte tala om så vi hoppar det.





Etanol uppdatering

Vi fortsätter att bygga om Ram 1500 från den så kallade auktoriserad importören AGT och dess återförsäljare här i Sverige. Ny bil som drar över 2 liter milen och med avgasvärden som får Greta att se rött. Samma etanol konverterings sats monterad som förra gången och även denna

" urkopplad " på jordanslutningen men ej på spridarna vilket gör att den fortfarande slår ut ECM som bara öser in bränsle och hinner inte reglera ihop med lambdan.


Hela situationen är patetisk och trots att detta rapporterats till myndigheterna så händer ingenting.

Bilar med låg skatt! kom och köp, men kör den för fan inte på etanol och har du tur går den kanske på bensin i alla fall! Om inte annat med 30 % för hög förbrukning. Värsta miljöbilen! Kom och köp!


Det sista är nog inte sagt i den här farsen och vi uppdaterar följande.





Högre skatt 1:a April


Fortsätter lite på ämnet skatt med 1: April i antågande. Nu höjs skatten ytterligare. En ny 3 nolla kommer enligt de beräkningar jag har fått till mig gå upp ytterligare 4-5000 kr. Så från nuvarande 26,400 kr så landar man på lite över 30 lappar. För mig är det fullkomligt sinnesjukt att man pungslår en hel yrkeskategori människor med straffskatter som dessa. Allt det leder till är att man tvingar grabbarna att inte byta till ny bil med modern avgasrening där emissionerna knappt är mätbara. Vi har mängder av kunder som skulle behöva byta ut sina arbetsfordon men kan bara inte göra det med en straffskatt på 90 lappar under en 3 års period. Därefter skall du betala, försäkring, drivmedel och underhålla bilen också. Finns ingen människa med huvudet i behåll som kliver i detta.


Däremot har jag inte ett skit emot kalkylen om det gäller nya Porsche, BMW i den högre klassen, Ferrari osv som div hockeymiljonärer och andra människor med mera pengar än hjärna fräser runt i. Men att köra ner detta i halsen på snickare, målare, entreprenad gubbar osv är helt sjukt.


Värsta insuget hittills


Tror detta är det skitigaste vi sett. Hade svårt att få ur röret som går till EGR. Att maskinerna överhuvudet taget går är ett under. Ska det gå så långt att man anser att insugen är förbrukningsmaterial?




Mera såpbubblor


Förra veckan var det orsakat på egen hand men nu är jag oskyldig. Nästan ikapp med de bilar som hade havererade luftfjädringar. På några av de har bälgarna bak börjat läcka också så vi har nu bytt på två bilar. Fick höra i veckan att du inte ens kan få välja luftfjädring om du bor i Alaska. Säger kanske en del om problemen i kyla.



Givet finns inga nya air springs att få tag på i EU så vi har nu tagit hem ett lass och lagt på hyllan så vi kan få ordning på bilarna lite snabbare. Tyvärr så är det stor risk att man bränt kompressorn när det ser ut så här så risken är att man får byta den samtidigt ihop med ventilpaketet.


Tog en tidig dag och en break. Sitter fast med div delar som kommer in på Måndag och solen skiner så jag passade på att dra söderöver. Tegnell kommer bli skitlack då jag kört 45 mil för att bli bjuden på fika när vi skulle hållit oss hemma. Ibland är det sällskapet som gör fikat.


Jycken har varit galet sur hela veckan så han fick vara hemma o grina.





Blir en bira på egen hand på någon pub i Götet. Får vara snabb som fan när de stänger 20,00


Ingen Fredags stänkare utan en lite blues, cheers fan!






178 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Adress

Finspånggatan 43

163 53 Spånga

Kontakt

08-647 05 60

Följ oss

  • Facebook

© 2020 by ​Boulder Maskin AB - Dodge Ram Diesel