• Dicken

Slowmotion..

Just nu brottas vi med sega gubbar precis överallt. På ren svenska vi har ett rent helsike att få tag i delar att laga bilarna med. Vår största lev har inte ens torkarblad på hyllan. En annan lev av dragkrokar som är universal för US bilar med 2" istick har slut och ingen lev på några månader.

Vissa olje och luftfilter är slut. Aldrig varit så här jäkla dåligt någonsin. Detta är givet inget bra för någon av oss och bilarna blir stående. Jag har lite svårt att tro att detta skulle bero på pandemin men jag är rädd för att jag kanske får svälja den tabletten i alla fall.


För en gångs skull så har vi haft det lite lugnare och istället för att sitta med tummen i rumpan så passar vi på att göra iordning snurran på vår gamla Caddy lånebil. Hade helst gjort det i US style genom att bara lyfta telefonen och ringa motor renoveraren som skickat en bil att hämta den och en vecka senare levererat den färdig att stoppa i. Men som vanligt i det här landet är man mindre service minded och allt skall vara så jäkla jobbigt och svårt att man får göra det själv om det skall bli gjort och så även denna gången.


Vi har i alla fall gjort klart en hel del stora jobb och ser en liten öppning att kunna ta lite ledigt runt Jul Nyår. Jag har ett gigantsikt behov av att komma till US en eller två veckor för att reda upp diverse grejor och ser en lite möjlighet att åka i början av Jan. Hur det går till behåller jag för mig själv.

Givet med respekt för deras situation men jag kommer om de släpper in mig mest sitta på en motorcykel så jag hoppas kunna köra ifrån bacciluskerna och vare sig bli smittad eller smitta någon annan.



Så vad har vi gjort för att få ihop till hyran?


Vi började veckan med att brottats lite med växellådan på en gammal 01:a, en riktigt bångstyrig en. Den var seg som attan och ville starta på 3:an trots att scannern sa att jag låg på ettan. 1,2,3 hur bra som helst enligt scannern men sedan gick inte lockupen i heller. Det lutade mer och mer åt styrfel från PCM men var inte riktigt säker eftersom det även kunde vara mekaniskt. Ett av mina absoluta favoritverktyg är ett testinstrument för 47 och 48 RE som gör att vi kan gå förbi hela styrsystemet och köra växlar och lockup manuellt.


Tar 10 min att koppla upp och sedan kör man hela styrningen manuellt och funkar lådan nu så är det bara att fortsätta att leta styrfel från bilen. Lådan gör vad den blir tillsagd att göra, så är det bara. Allt fungerade helt ok att köra manuellt med testverktyget så tillbaka på ruta ett och börja mäta och felsöka. Efter en hel del mätande ser vi att matningen för växlings solenoiden eller transducer som den heter på fackspråk svajar mellan 7 och 9 volt, jävligt skumt. Vi gjorde en galant redneck koppling och det var pang på röbetan, lådan fungerade perfekt. Problemet satt i säkringsdosan PDC som har börjat ge upp invändigt och trots att säkringingens ingång gav 12 volt så levererade den därifrån inte rätt spänning till lådan.


Bidrag på 3 lappar sätts in på BG 5492-2224 som tack för tipset och för att ni slipper riva ur lådan som det förmodligen inte är något fel på. Det kostar 1000 kr till att få veta hur man kopplar : )..



Världens bästa verktyg för att definiera om din låda är frisk eller inte och framförallt att lådan gör vad den blir tillsagd att göra. Finns lite olika fabrikat men denna är hyfsat billig och gör jobbet. Nej vi hyr inte ut den.



















Halvruttet hjullager


Vi har bytt hundratals hjullager i våra dagar men detta var nog bland det värsta jag sett. Bromspedalen i botten, ABS lampan på, hela hjulet låg och släpade mot innerskärmen.

Kunden sa at det skrapade lite. Vi hittade en halv rulle, resten av lagret låg utspridda någonstans i övriga Stockholm. Inre lagerdelen satt fastsvetsad på axeln till hjulnavet. Det enda som höll hjulet kvar på plats var drivaxeln. Mannen får vår guldmedalj för värsta lager raset detta decenniet.


Givetvis skall det hända en Fredags eftermiddag kvart i tre och kunden måste bara ha sin bil. Blev till att spotta i nävarna och köra som jordsvin och jag tror vi slog världsrekord tidsmässigt i hjullager byte.




Har du rätt glykol i vagnen?


Vi har kommit över ett parti med original diesel glykol från Mopar till kanon pris. Dunkarna ligger på 5 liter och vi tar

300 spänn st + m.


Har du inte bytt på evigheter så kanske det är dags. Ring eller maila så skickar vi så länge lagret räcker.










Dragkrokar med flex


När vi ändå talar om krokar och skäller på de som inte ens har några att sälja så måste vi visa en variant på krok koppling från Geny. Jäkligt fina med inbyggd torsions fjädring som eliminerar stötar och vibrationer. Sålde en 2500 till en kund norröver som drar vansinnigt tunga lass och han har kört med denna typ på alla sina bilar och säger att det är som natt och dag mot en fast krok utan flex. Kollade deras hemsida och de har massor av olika varianter som höj och sänkbara och även för de som vill ha flera olika dimensioner på kulan eller ögla typ.

Mer info här https://genyhitch.com


Fråga inte om den är godkänd osv. Den är godkänd för 5 ton i US så den fungerar för 5 ton här med och sedan är det upp till dig om du vill ha ett bättre drag än den som har ett E märke eller inte.




Fredag, Fredag, Fredag..


Well folks jag tror det var lite av varje för den här veckan. Vi som förmodligen aldrig kommer att köpa en batteribil innan vi knackar ur pipan måste få avreagera oss lite ibland. Vi måste givetvis testa våra reparationer när vi är klara och så även i fallet med växellådan vi fixade. Hur skall vi kunna leva utan rök o buller är fullkomligt obegripligt men troligen ett scenario vi måste vänja oss vid och fort verkar det gå. Jag tror att vi har 5 år kvar sedan har vi krav på oss att gå i annorak och cykla och om du har stålar över tvungen att köpa en batteri bil. Elon surrar om att han ska sätta ihop en EU anpassad familje kombi, fan vad fränt det låter..


Troligen bara ett minne blått om några år. Då får vi sitta på parkbänken och sniffa på en skitig trasa med diesel lukt och surra om alla goda minnen vi fick som luktade bränt gummi och diesel, suck..




Nä nu får det vara nog, Fredag vare va? Var e biran Nöffe? På med musiken fan!


Föresten vet du hur man gör testar sig själv för Corona på det absolut snabbaste och enklaste sättet?

Stoppa ett finger i röven och ett i munnen. Byt sedan plats på fingrarna och se om du känner någon skillnad. Klart!









Pök med gura äger!

Cheers fan!



168 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla